Hon dog i onödan

2008-04-09 @ 12:47:48

Återigen har det hänt. Denna gången dog en ung kvinna efter en förlossning i Storbritannien.
Orsaken var att hon tillhörde jehovas vittne och hade skrivit på ett juridiskt dokument där hon förbjöd läkarna att ge henne blod även om hennes liv var i fara.
Det gick ju sådär kan man säga.
Där stod hela hennes familj och hennes make och bara lät henne dö.
Sist jag läste nåt sådant här så var det ett litet barn som dog i onödan.

Känner mig störd av detta faktiskt.
 Hur är man skapad som bara kan låta det ske. Att en tro kan vara så stark skrämmer mig faktiskt.
Och detta är ju bara ett exempel i vår sjuka värld.

Jag blir så trött på jehovas samtidigt som jag känner att dom får sköta sitt.

Men kommer dom igen till mitt hus och ber om min hand så skall jag inte längre tiga.
Skall inte säga nej och slå igen dörren.
Dom skall få sig en match i mitt tänkande.
Det är min rättighet.

// D

Kommentarer
    Postat av: Anna

    Vill gärna veta mer om Jehovas...men dom verkar sjuka i huvudet.

    Postat av: Jacoba

    liten broder du kan ju ta kontakt med resten utav din släkt på din moders sida,de är ju alla jehovas vittnen på den sidan(om du vill ge dom en match i ditt tänkande)...förutom dina tre syskon som inte är det.Håller med dig för övrigt kram från din syster i skåne

    Postat av: Ludde

    jag har en bok om sekter mm, där står det om dessa... jag återkommer med ett utlägg till dig om detta under dagen!

    Postat av: Daniel

    Anna: Finns ju böcker att läsa.

    Jacoba: Känns inte som om jag vill ta kontakt med dom. Bättre om dom får hålla på med sitt skit långt långt borta.

    Ludde: Jag väntar med spänning:)

    // D

    Postat av: Ludde

    Då ska vi se....
    Jehovas vittne kommer från USA (VART ANNARS....) och grundades av en man vid namn Charles Taze Russell (1852-1916). Han gjorde sin egen tolkning av biblen och 1870 startade han en organisation vid namn Bible Student´s Organization som hämtade sina idéer från biblen och siffermystiken som grundades på tanken att universums och jordens hemligheter finns dolda i Cheopspyramidens mått. 1881 grunade han Zion´s Watchtower Tract Society (dagens Jehovas vittnen)

    Då blev dom ganksa insöade på Sjudedagsadventisterna som var övertygade om att jesus skulle uppstå på påskdagen 1874 (vilket han inte gjorde, men då sa man att han hade antagit en osynlig gestalt....)
    man sa ett det fanns bevis för detta, alla uppfinningar och upptäckter som gjort (t.ex. flygplan, bilar, dammsugar mm mm) var belägg för att jesus var här igen.....

    Med tiden så har årtalen justerats något (hmm undra varför =) ). Herrens ankomst 1874 flyttades fram till 1914. Sen har det även funnits massor av årtal för Harmagedon (jordens undergång)

    Det dröjde dock till 1931 innan sekten fick sitt nuvarande namn.

    Sen tror dom att 144 000 av guds tjänare skall märkas med guds sigill i pannan innan det sista stora slaget mellan Gud och Satan (tusenårsriket), och dessa skall sen få sitta vid hans fötter i himmelsriket (denna grupp kallas lilla hjorden). Redan 1932 sa man att platserna redan var inbokade. Men det har också ändrats lite med tiden vissa har fått gå och andra har fått komma in även en svensk har fått vara med Josef Bjöklund han trodde att tusenårsriket skulle inträffa färre 2000.
    För att kunna räknas in bland dom 144 000 måste vittnets namn ha skickats in till huvudkontoret i New York där listan upprättats. Varje år
    redovisas denna i The Yeat Book of Jehovas Witnesses.

    Sen är det ju detta då att dom får inte ta emot eller ge blod för då berövas dom på sitt eviga liv....
    Sen har dom massa andra konstiga saker för sig t.ex.
    får dom inte engagera sig i politik mm.
    Sen firar dom ju inet jul på samma sätt som oss. Man får inte gå på discon, skolavslutningar mm.

    ca 22 000 medlemmar finns det i Sverige, dom tappade en del 1995 (då internet blev mer allämnt) vilket resulterade i att dom fick sälja av lite Rikets salar, liksom en del fastigheter i USA.

    Det har även varit inslag av sexuella övergrepp inom denna sekt vilket Uppdrag granskning hade ett repotage om 2003.

    Detta var väl lite "kort" om denna sekt, nästa vecka kan vi ta lite om Plymoutbröderna eller likande =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: