Tvättstrulelördag

2007-05-26 @ 15:54:08

Hämtade tösen i går. Och eftersom vi inte har dass i huset valde vi att låna min gode vän Andräjs lägenhet. Men jag är ju inte van vid varma lägenheter och gorm och skrik utanför mitt fönster så det blev en intressant kväll.
Vi tillbringade kvällen i soffan med lite popcorn och en film. Utanför vräkte regnet ner och blixtrarna avlöste varann i en rasande takt.
I morse tog jag tvättstugan i besittning och tvättade upp allt vi hade i tvättkorgen . Och under tiden sprang det en kvinna fram och tillbaka och frågade mig hur det gick och om det var en maskin ledig. Artig som jag är förklarade jag snällt att jag använde bägge maskinerna och att hon fick vänta. Efter en timma gick jag ner igen och tömde och kastade in tvätten i tumlaren. Gissa vem som glider in med ett leende då? Jo just det, kvinnan som tvunget skulle tvätta nu nu nu. Min tvätt var ju ren så jag sa visst kan du ta en maskin medan jag torkar min tvätt. Då for hon ut och hämtade den största tvättkorgen mitt öga någonsin skådat . I en rask takt fyllde hon maskinerna till bristningsgränsen och då kände jag att jag hade fått nog. Packade ner den våta tvätten i kassar och förklarade för kvinnan att hon kan ta hela tvättstugan för nu går jag. Men ska du inte torka den då sa hon? Nej jag åker hem och hänger den i trädgården sa jag och hörde själv hur dumt det lät. Trädgård? Hem? Bor du inte här sa hon. Nej sa jag. Men vad gör du här då ?? Tvättar.. lite sa jag och öppnade dörren som skulle leda mig ut från detta elände.
Vänta sa hon, låt mig hjälpa dig ut. Nej det går bra sa jag , Hon lyssnade inte utan tryckte sig förbi mig för att hålla upp dörren. Sen sprang hon upp och öppnade nästa dörr och undrade om jag behövde mer hjälp. Nej tack det är bra hörde jag mig själv säga och med stora kliv skyndade jag mig till bilen för att andas ut .
Ville bara tvätta min tvätt i lugn och ro..
Konstigt hur man vänjer sig vid bekvämligheter och sin lilla jordplätt. Är en hemmakatt och stannar helst på tomten. Visst är det gott att komma iväg ibland , men inte att behöva nyttja andras saker för att klara sig själv.

Snart är badrummet klart och då skall här firas..

Kvällen blir lugn och en stadsrunda med kameran är inbokad..

Trevlig kväll önskar jag er alla där ute:)

// D

Kommentarer
    Postat av: Tant Brun

    Här är folk inte lika påflugna. Småpratade lite trevligt med killen som hade tvättstugan innan oss, träffade sen honom med hans enorma Rhodesian Ridgeback. Kul att kunna klappa när man inte har egna hundar med. Den hunden hade de piggaste ögonen jag sett. Mamma klappade och pratade länge. Nu när vi äntligen var klara att lämna tvättstugan släckte jag ljuset utan att tänka för damen som skulle tvätta efteråt. Fick bara ett skratt tillbaka. Tycker om grannar på detta sättet...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: